I am seventeen going on eighteen

Så här sitter jag med ett intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag, så står det på pappret ja. Pappret som jag nyss med tungt hjärta signerade, jag är inte utvecklingsstörd nej, även om folk må påstå motsatsen. Pengarna vill jag ha, det är bara det där med att få lön en riktig lön, sånt som man sysslar med när man är vuxen och om endast tio dagar kan jag syssla med det på fullaste allvar.
Då kommer den där efterlängtade åldern, arton, jag kan köpa mina cigaretter på ica, jag behöver inte vara nervös på krogen för att en vakt ska be om leg, jag behöver inte ta reda på om leg stavas som jag tror att det gör och jag kan fortfarande komma undran med oförskämda fyllor för jag är ju trots allt liten och dum.
Man har gjort enorma misstag, litar på fel personer och deppat över folk jag inte känner i ett halvår. Mina betyg kan dala och skjutas upp som en raket beroende på vilket tonårshumör jag är på för dagen, och det är helt okej att hälla såpa på stolarna i matte salen.
Att skapa mina egna musikvideor med löjliga romantiska möten, gråta till the hills och leka jag har aldrig på busshållplatser påväg till helt fel ställen.
Hittills har jag ju trots allt varit sjutton år, som sagt och sjunget så många gånger förr. sjutton år i staden.

Jag börjar bli nervös inför det där med att fylla arton, visst visst, stor och ansvar och rösta och ha mig men jag är ju liten.
Lilla Yollan, som gärna ligger i trädgården där bak med ett glas saft och fortfarande alltför ofta läser "Tvillingarna på sweet valley high" och älskar att prata om pussar och kramar som är hur oskyldiga som helst.
Att skratta när Isa säger bajs, och leva på att jag fick pizza till middag är sådant som är typiskt mig och en nioåring.
Dumheter som att berätta för mycket för folk jag inte känner och att ibland vara så elak som möjligt mot fint folk när jag egentligen vill ha dom så nära som det går, sånt man gör som trettonåring.

Samtidigt går jag i mattestuga frivilligt, för att höja betyget. Jobbar en dag i veckan och bor praktiskt taget med mannen min över helgerna. Har börjat städa när det behövs istället för att vänta tills jag blir tillsagd och försöker ibland på mig att laga en eller annan maträtt. Kanske kan jag bli arton, trots allt.
Kul lär det ju bli, bara jag kommer undan med att vara sjutton ett tag till och hey hade vi bott  i Usa just nu hade jag inte fått dricka ute på tre år till så pah.
hursomhelst några tankar för ikväll långa och många. nu ska jag vara så undersjutton som det går och spendera en stund på msn efter tio på kvällen.
kvällen till ära veronica maggio sjutton år.

Kommentarer
Postat av: nicole

underbart yolle, underbart

2009-04-24 @ 00:02:45
URL: http://pauseknappen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0