monolog

Vafalls, skulle man kanske binda sig föralltid vid den första man blir betagen av,
avstå alla andra för hennes skull och inte ha ögon för någon annan,
det vore just snyggt. Att av falsk hederskänsla låtsas vara trogen, att föralltid gräva sig ner i en enda passion och redan i ungdomen vara död för alla sköna kvinnor som kan komma i blickfältet.
Nej, nej trohet kan passa för fårskallar.
Alla sköna kvinnor har rätt att tjusa oss och den som har förmånen att vara den första har inte rätt att beröva de andra deras rättmättiga behov på våra hjärtan.
Jag tjusas av skönheten var jag än möter den, och jag låter mig villigt besegras av dess ljuva våld varmed den fjättrar oss.
Än sen då om jag gett mitt ord, den kärlek jag känner för en kan inte förplikta mig att vara orättvis mot andra.
Jag har mina ögon  kvar och ser allas företräden och ger var och en den hyllningstribut som naturen kräver!
Mitt hjärta kan aldrig motstå en älskvärd kvinna och så snart ett vackert ansikte ler mot mig är jag villig att skänka bort mitt hjärta, ja tusen om jag hade så många.
Det är något obeskrivligt tjusande i den spirande förälskelsen.
Och kärlekens största nöje ligger ju när allt kommer omkring just i omväxlingen.
Det smakar utomordentligt deliciöst att med tusen uppmärksamheter besegra en ung skönhets hjärta, att dag för dag se hur man så småningom kommer allt närmare målet, att med böner, tårar och sucar bestorma ett oskyldigt blygt hyjärta som har svårt att sträcka vapen, att steg för steg forcera alla hennes små motståndsförsök och att mjukt och varsamt få henne dit man vill.
Men när man väl står där som segrare, då finns det ju ingenting mer att säga eller önska, då är allt det vackra med den passionen förbi, och man somnar utledsenpå enformigheten i en sådan kärlek- om inte ett nytt föremål åter väcker begäret och bjuder ens hjärta det frestande nöjet att göra en ny erövring.
Kort sagt, det finns ingenting som går upp emot att triumfera över en vacker kvinnas motstånd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0